یک کارگروه بازنگری مبانی نظری لازم است تا با شناسایی چالشها و کاستیها، به احصاء پژوهشها و مطالعات مورد نیاز بهمنظور بازبینی و اصلاح مبانی نظری بپردازد. مجتبی عابدپور
مجتبی عابدپور، پژوهشگر میز تربیت رسمی، اندیشکده فرهنگ و تربیت دانشگاه امام صادق علیه السلام
بر اساس مشهورات، طرح «سند ملی آموزش و پرورش در افق چشمانداز بیست ساله» که بعدها در جریان بررسی و تصویب نهایی، «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» نام گرفت، بر اساس مطالعات گستردهای در سالهای 1384 تا 1389 مبتنی بر الگوی مفهومی مصوب، تدوین شده است. این مجموعه مطالعات شامل 16 طرح پژوهشی مستقل بود که پس از اتمام آنها، توسط کمیته «تلفیق یافتههای مطالعات نظری» با توجه به اهداف مورد نظر، ذیل این کمیته به سه بخش فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران، فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران، رهنامه نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران (که مبانی نظری را شکل میدهند)، و استخراج دلالتهای مبانی نظری برای دیگر عناصر سند تحول آموزش و پرورش تبدیل شدند. میتوان اهم نارساییها در باب مبانی نظری را به دو بخش محتوا و روش تقسیم کرد.