گیاهی که با 20 روش می‌توان از آن دارو گرفت/ از بهبود زخم اپی‌زیاتومی تا درمان سرطان

گیاه «تشنه داری» یکی از مفیدترین گیاهان دارویی ارتفاعات ایلام است که می‌توان با 20 روش از آن مهمترین داروها را تهیه کرد.

گیاهی که با 20 روش می‌توان از آن دارو گرفت/ از بهبود زخم اپی‌زیاتومی تا درمان سرطان

به گزارش حرف ناب از ایلام، گیاه گل میمونی که در زبان بومی «تشنه‌داری» نام برده می‌شود از تیره گل که در مناطق غربی به ویژه استان ایلام می‌روید و سال‌هاست مردم محلی به‌صورت سنتی به‌عنوان ضدعفونی‌کننده استفاده می‌کنند. با جوشاندن این گیاه و بخار حاصل از آن می‌تواند التهاب و عفونت‌های گوش همچنین چشم‌ها را از بین برد و با آب ولرم این گیاه زخمها را شست و شو و تمیز کرد. این گیاه در تسکین دردهای روماتیسمی موثر بوده و همچنین استفاده آن با شیر می‌تواند در بهبود زخم معده و رفع دردهای شکمی کمک کند و نوشیدن جوشانده‌ تشنه داری در درمان سرماخوردگی مفید است. مشخصات گیاه عبدالسلام پیری کارشناس منابع طبیعی استان ایلام می‌گوید: گل میمونی یا به زبان محلی تشنه داری یک گیاهی پایا، خشبی، رگه دار، برگهای متناوب، با دمبرگ نامشخص و دندانه‌های سینوسی، ساقه‌های نازک، میوه کروی یا تخم مرغی به رنگ زرد کاهی است.

وی افزود: از تمام قسمتهای گیاه می‌توان استفاده کرد؛ همچنین مردم محلی آن را به عنوان ضدعفونی کننده بسیار قوی برای انواع زخمها می‌شناسند. خاضیت ضد عفونی گیاه اپی‌زیاتومی، شایع‌ترین عمل جراحی در مامایی بوده که مانند هر زخم دیگری می‌تواند دچار عفونت یا تأخیر در ترمیم شود، گیاه تشنه‌داری به صورت سنتی در التیام زخم با شست‌وشو با جوشانده سرد شده یا استفاده از بخار آن استفاده کرد. خاصیت ضد میکروبی و التهابی برای درمان عفونت‌های خارجی داشته همچنین عصاره آن به‌عنوان فرآورده‌ای آنتی سپتیک در درمان عفونت‌های خارجی استافیلوکوکوس اورئوس و پسودوموناس ائروژینوزا که از مهم‌ترین عوامل عفونت زدا برای انسان است بکار می‌رود. این گیاه در درمان بیماری‌های پوستی بخصوص اگزما، کندی دستگاه گوارش، تورم های دردناک و زخمها، بریدگیها و بی خوابی استفاده می‌شود. از تسکین درد روماتیسم تا درمان سوختگی احسان اله زیدعلی استاد دانشگاه ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار حرف ناب در ایلام گفت: گیاه خودرو و چندساله تشنه داری با برگ‌های ریز و متقابل، ساقه‌های تقریبا خشبی و گل‌های دو لبه در آذین خوشه قرار گرفته و خاستگاه آن مناطق غربی کشور به ویژه ایلام و سایر مناطق کوهستانی است.

وی افزود: این گیاه از ترکیبات اسانس، فنلی و فنلاونوئیدی، گیکوزیدها، ساپونین، تانن ها و ترینوئیدهااست. این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: از خواص گیاه گل میمونی یا تشنه داری برای تسکین دردهای روماتیسمی، بهبود زخم معده، رفع دردهای شکمی، کاهش التهاب و عفونت گوش، چشم، درمان سرماخوردگی همچنین سوختگی‌های پوستی و هموروئید استفاده می‌شود.  این گیاه برای سنگ کلیه مفید و خواص ضدالتهابی از جمله آسم و خارش و بثورات جلدی، خواص ترمیمی و… را در خودش دارد؛ در طب سنتی استان ایلام بخار حاصل از جوشاندن این گیاه درد، التهاب و عفونت گوش همچنین شست و شوی چشم با جوشانده سرد شده آن یا قرار دادن چشم در معرض بخار درد و التهاب، عفونت چشم را از بین می‌برد. 20 مدل متفاوت برای تهیه دارو از تشنه داری نوریان کارشناس طب سنتی نیز درباره گیاه تشنه داری گفت: این گیاه بعد از عمر مفیدش بطور معمول از ریشه خارج شده و افراد از آن استفاده کنند ولی نباید بخاطر مصرف درمانی از ریشه آنها بیرون آورد زیرا این عمل منجر به فرسایش خاک خواهد شد. وی افزود: با ۲۰ مدل مختلف می‌توان خاصیت دارویی و درمانی تهیه کنیم ولی عموما بخاطر آنتی بیوتیک بودن و ضد التهاب و عفونت همچنین در زمان سرماخوردگی به صورت بخار گرفتن استفاده می‌کنند.

این طبیب گفت: تهیه ترکیبی از این گیاه با روغن حیوانی، سقز و قرار دادن آن روی زخم و یا شستشوی زخم با جوشانده سرد شده و یا بخور دادن زخم با آن زخم‌های عفونی را درمان کرده همچنین با تهیه ترکیبی از گیاه تشنه‌داری، برگ ون و آرد به‌صورت مرهم و قرار دادن آن روی محل مورد نظر بیماری کورک (نوعی جوش بزرگ بر روی پوست بدن که در اثر عفونت فولیکول‌های مو پدید می‌آید) درمان می‌شود. نابود کننده کامل جوش‌ها نوریان ادامه داد: گیاه تشنه داری همراه اکالیپتوس و گل هیرو به صورت بخار استفاده شود و کاملا ضدعفونی کننده است و خلط‌های بدن را از بین می‌برد. گفتنی است، افرادی که دچار عفونت یا زخم روی بدن هستند عصاره تشنه داری ضماد شده این گیاه را همراه عسل مخلوط کرده و روی محل مورد نظر بگذارند باعث از بین رفتن زخم و عفونت می‌شود.  کسانی که دارای جوش شدید هستند این گیاه را کاملا غلیظ کرده و عصاره آن را با سرکه طبیعی سیب یا عرق کاسنی مخلوط کرده و روی موضع قرار دهند که بدترین نوع جوش را از بین می‌برد اما برای جوش صورت توصیه نمی‌شود. عصاره هیدروالکلی گیاه تشنه‌داری دارای خواص ضد دردی بوده و می‌تواند جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی ضد دردی شود همچنین عصاره گیاه تشنه‌داری قابلیت ضد سرطانی دارد. انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید