صفر تا صد ماجرای صدور حکم توقیف اموال هیئت جودوی خوزستان

پس از گذشت 11 سال از حادثه درگذشت ورزشکار جودو در حین برگزاری مسابقات دادگاه مبلغ 630 میلیون تومان دیه تعیین می‌کند اما از آنجایی که هیئت جودو دیه را پرداخت نمی‌کند، حکم توقیف اموال آن صادر شد.

صفر تا صد ماجرای صدور حکم توقیف اموال هیئت جودوی خوزستان

به گزارش حرف ناب، سال 1390 بود که مرحوم جواد رخ‌زیور یکی از ورزشکاران رشته جودو خوزستان در حین انجام مسابقه دچار ضربه شدید مغزی شد و با توجه به اینکه پزشک و آمبولانس هم در محل برگزاری مسابقات حضور نداشتند این ورزشکار به بیمارستان منتقل می‌شود اما درگذشت.

با توجه  به حضور نیروی انتظامی در محل وقوع حادثه شکایتی تنظیم و تقدیم مراجع قانونی می‌شود اما از آنجایی که دادخواست کیفری شکایت پس از سه سال راه به جایی نمی‌برد به همین دلیل خانواده متوفی در سال 1393 با توجه به اینکه سالن‌ ورزشی بیمه نبود شکایت حقوقی را  علیه داوران مسابقه، اداره‌کل ورزش  و جوانان خوزستان و هیئت جودو استان انجام می‌دهند.

در سال 1401  اجرای حکم صادر شد طبق این حکم مبلغ دیه 630 میلیون تومان تعیین شد که یک سوم این مبلغ(210میلیون تومان) را هیئت داوران آقایان مختار خورنگ به عنوان داور وسط، هادی سعادت و محمد بنایی به عنوان داوران کنار زمین و یک سوم را هیئت جودو و یک سوم دیگر را  اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان باید پرداخت کنند.

هیئت داوران مبلغ دیه را پرداخت کرده‌اند اما اداره کل ورزش و جوانان به دلیل عدم پرداخت، حکم توقیف اموال و برداشت از حساب اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان توسط شاکی(خانواده متوفی) دریافت و مبلغ دیه  از حساب بانک مرکزی تهران برداشت شد و هیئت جودو استان نیز به دلیل عدم پرداخت دیه، حکم به توقیف اموال آن صادر شد.

حساب‌های بانکی من مسدود شد

هادی سعادت داور کنار مسابقات جودو در آن زمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: با توجه به اینکه حساب‌های بانکی‌ام مسدود شد مجبور شدم دیه را پرداخت کنم و مرداد ماه امسال  که زمان بازنشستگی بنده بود مبلغ 19 میلیون از حسابم برداشت شد. وی افزود: در سال 90  هیئت استان مبلغ 10 میلیون تومان و مبلغ 6 میلیون تومان به عنوان دیه ورزشی برای  خانواده متوفی پرداخت کرد اما نمیدانم بر چه اساسی هیئت ورزشی رضایت نامه ثبتی از خانواده متوفی نگرفتند. این داور گفت: فیلم مسابقات موجود است که مرحوم  پس از باخت مسابقه  از زمین مسابقه خارج شد اما بعد از نیم ساعت یا یک ساعت گفتند تشنج کرده که بلافاصله به بیمارستان منتقل شد. سعادت با انتقاد از رئیس هیئت و دبیر هیئت جودو استان، بیان کرد: چرا  این افراد ما را از شکایت  مطلع نکردند تا از خودمان دفاع کنیم،  بنده زمانی متوجه شکایت شدم که برادر متوفی با من تماس گرفت و گفت: که حکم جلب شما صادر شده و نیاز به کد ملی شما داریم تا حکم جلب از طریق دادگاه هم برای شما ارسال شود. وی عنوان کرد: وکیل اداره کل ورزش و جوانان  با وجود اینکه از اداره ورزش خواسته که داوران در جلسات دادگاه  حاضر شوند تا از خودشان دفاع کنند اما  اداره ورزش و  رئیس و دبیر هیئت جودو ما را در جریان نگذاشتند.

هیئت جودو زیر نظر اداره ورزش و جوانان نیست

مهدی رخ‌زیور برادر متوفی در این رابطه به خبرنگار فارس، گفت: دادگاه طی نامه‌ای به اداره کل ورزش و جوانان استان درخواست داد که دیه مربوط به هیئت جودو را پرداخت کند اما این اداره در پاسخ گفت: که هیئت جودو زیر مجموعه ما نیست و زیر مجموعه فدراسیون جودوی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه داوران در این قضیه مقصر شناخته شده‌اند، افزود: طبق آئین‌نامه داوری جودو، داور بدون اطمینان از وجود  پزشک و آمبولانس در محل مسابقات نباید مسابقه را برگزار کند.

رخ زیور با تکذیب دریافت مبالغ 10 و 6 میلیون در سال 90، گفت: دیه ورزشی را قانوناً فدراسیون ورزشی پزشکی کشور پرداخت می‌کند اما آیا دیه ورزشی 6 میلیون است؟

از احضاریه‌های دادگاه اطلاع نداشتیم

حبیب الله فضل الله رئیس هیئت جودو خوزستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با بیان اینکه سه داور وسط مسابقات در آن سال به ترتیب یکی کارگر و دوتای دیگر کارمند هستند، اظهار کرد: یکی از داوران برای تامین این مبلغ مجبور شد طلا و وسایل منزل خود را بفروشد در حالی که مقصر اصلی رئیس هیئت وقت است که سالن را بیمه نکرده نبود.

وی با طرح این سوال مبنی بر اینکه اداره ورزش و دایره حقوقی چرا هیئت جدید را در جریان نگذاشتند، گفت: یکی از نکات جالب این قضیه این است که رئیس هیئت جودوی وقت را رها کردند و هیچ گونه بازخواستی نشده  و حتی یک ریال پول هم پرداخت نکرده است اما داوران را مجبور به پرداخت دیه کردند.

رئیس هیئت جودو خوزستان با انتقاد از عدم دفاع دایره حقوقی اداره کل ورزش و جوانان خوزستان بیان کرد: واقعاً در تعجب هستم قضیه‌ای که مربوط به ده، یازده سال گذشته است اما ما باید الان از آن مطلع شویم، آن هم زمانی که حکم به توقیف اموال  صادر شده است.  فضل الله پور  با تاکید بر اینکه ما به عنوان هیئت جودو استان اصلاً از این موضوع اطلاع نداشتیم عنوان کرد: چرا احضاریه‌های قضایی هیچ گاه به دست ما نرسیده تا آنجایی که دچار مرور زمان شود و هیئت هیچ گاه فرصت دفاع از خود پیدا نکرد. پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید